vrijdag 29 november 2013

Feldenkrais-methode

"Movement is life. Life is a process. Improve the quality of the process and you improve the quality of life itself.”
Moshe Feldenkrais

Via het internationale Angelmanforum op Facebook kwamen we in aanraking met de 'Feldenkrais'-methode (en het afgeleide Anat Baniel Methode).

Er waren meerdere mensen die aangaven dat hun kinderen via deze methode toch weer vooruitgang hadden geboekt, waar anderen deze vooruitgang niet (meer) hadden verwacht, dus ... zijn we maar eens verder gaan zoeken & lezen.

Hieronder de eerste alinea van de website van de Feldenkrais-website:

Feldenkrais is een praktische en efficiënte methode om te leren met aandacht te bewegen. Veel bewegingen - groot en klein - zijn zo vanzelfsprekend, dat we ze achteloos maken. Dag in dag uit, zonder erbij na te denken. En we merken niet of die bewegingen ons lichaam belasten of niet. Onze aandacht ligt bij wát we moeten doen, niet bij hóe we bewegen. Feldenkrais kijkt juist naar het hóe. Naar de talloze bewegingsmogelijkheden waarover we beschikken. 

(...)
Dit zelf ervaren en ontdekken -organisch leren- kenmerkt de Feldenkrais methode.
Feldenkrais gaat uit van de eenheid van lichaam en geest: Een verandering in bewegen leidt tot een verandering in denken, waarnemen en voelen. En andersom. Moshé Feldenkrais koos voor ingang via het fysieke omdat daar veranderingen gemakkelijker waar te nemen zijn.Feldenkrais is bewust worden door bewegen.

OK, ik ben met je eens: dat laatste klinkt wel heel zweverig.
Maar denk even verder, en laat het op je inwerken. Ieder kind ontdekt de mogelijkheden van het eigen lichaam door ze te ervaren. Voorbeeld: Je ligt lekker in je box te rollen en slaat jezelf in je gezicht. He... wie deed dat? Je draait je om, stoot je hoofd en begint te huilen. Waar komt die herrie ineens vandaan?
Je weet nu (nadat je dit een paar keer hebt ervaren) dat je een hand hebt, en een stem. En dat je ze allebei zelf kan aansturen.

Femke weet prima dat ze een hand en een stem heeft. Haar fijne motoriek wordt steeds beter, en haar evenwicht ook. Maar ze beweegt nog steeds heel schokkerig, en spastisch. Wat nu als iemand haar kan helpen te ontdekken hoe ze de mogelijkheden van haar lichaam beter kan gebruiken om haar doel (momenteel lopen & klimmen) te bereiken?

We hebben contact gezocht met een dame die volgens de "Feldenkrais" methode werkt, en we zijn daar vanmiddag voor het eerst geweest. Om de twijfelaars te overtuigen: deze dame is 30 jaar fysiotherapeut geweest, en weet dus prima wat ze doet. Zie de Feldenkrais-methode als een kopcursus.

Ze heeft -tegen onze verwachting in- een heel uur lang met Femke 'gespeeld', en verkent wat Femke allemaal kan, en waar haar uitdagingen liggen. Ze heeft Femke bewegingen laten maken die ze uit zichzelf niet snel zal maken, en Femke vond het allemaal enorm gezellig. Ze heeft het hele uur gelachen, en werkte enorm goed mee met alle oefeningen.

En heeft ze dan ook progressie geboekt? Dat is natuurlijk lastig te zeggen. Er is ook geen kind dat na 1 bezoekje aan de logopedist ineens gezellig pratend naar buiten loopt. Maar we zijn positief verrast, door de nieuwe mogelijkheden die ons ineens gegeven zijn.. maar ook door de reactie van Femke.

Afijn, we gaan eerst maar eens rustig afwachten hoe Femke morgen wakker wordt... maar waarschijnlijk gaan we hier wel verder mee!
Nu maar eens kijken of de verzekering dit dekt...
We houden jullie op de hoogte!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten